30 maj 2007

O "bardzo wysokie stężenie pyłu w powietrzu".

Życie Warszawy napisało dzisiaj o dużym zanieczyszczeniu powietrza pyłem, które jest rejestrowane przez stacje pomiarowe. Podano przykład al. Niepodległości. Osoby, które mieszkają w okolicy nie będą zachwycone.

Mnie zainteresował fragment z możliwymi zaleceniami, jakie mogą się pojawić w rozporządzeniach wojewody. Szczególnie "wprowadzenie ograniczeń i zakazów w ruchu drogowym".

Oprócz fragmentów z artykułu poniżej zamieszczam też fragment programu HGW na temat natężenia ruchu.
Stacje pomiarowe rejestrują bardzo wysokie zanieczyszczenie powietrza pyłem. W al. Niepodległości norma roczna zanieczyszczeń została przekroczona w kwietniu.

PM 10, czyli pył zawieszony, to skutek zanieczyszczenia środowiska przez przemysł, opalanie węglem i ścieranie opon – tłumaczy Emilia Trębińska z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska.
Ze względu na skład (m.in. tlenki azotu i siarki, amoniak, metale ciężkie) pył jest bardzo niebezpieczny. Jego drobne cząstki przenikają z układu oddechowego bezpośrednio do krwi. Są współodpowiedzialne za astmę, alergię, zawały serca i przedwczesne zgony.

Od 21 maja stacje pomiarowe w Warszawie rejestrują wysokie lub bardzo wysokie stężenie pyłu w powietrzu. Unijne normy dopuszczają 40 dni w roku z wysokim stężeniem PM 10. Na mokotowskiej stacji w al. Niepodległości pod koniec kwietnia odnotowano już 43 takie dni. To rekord w stolicy, ale tylko trochę wyższy od odnotowanego w ubiegłym roku. Wtedy normy były przekroczone przez ponad sześć miesięcy. Na pozostałych stacjach, m.in. w Śródmieściu i na Targówku, jest tak samo.

Od Maksyma Gołosia, rzecznika wojewody mazowieckiego, usłyszeliśmy, że trwają prace nad rozporządzeniami do programu ochrony powietrza. Tyle że jest to program, który powinien być wdrożony już na początku zeszłego roku. Dotyczy on bowiem sytuacji, o której Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska informował w roku 2005. Poślizg – tłumaczy Maksym Gołoś – nie jest winą wojewody. Urzędnicy po prostu nie mieli pieniędzy na zlecenie wykonania ekspertyzy. Wojewoda otrzymał je dopiero we wrześniu ubr.

Co się znajdzie w programie? Będą konkretne zalecenia: np. tworzenie pasów zieleni, likwidacja kotłowni koksowych i węglowych, wprowadzenie ograniczeń i zakazów w ruchu drogowym oraz częstsze mycie ulic.
Źródło: Andrzej Antosik, Niebezpieczny pył nad miastem, Życie Warszawy, link do strony.

Z programu HGW:



Ciekawe czy rozporządzenia wojewody mogą jednak wymusić walkę z tym "naturalnym zjawiskiem".

6 komentarzy:

Jaform pisze...

przydałyby się nowe tory na moście gdańskim bo są tak krzywe jak oczka u chińczyków ze stadionu... ale jakoś nie wierzę w rozbudowę sieci tramwajów :(

pretm pisze...

Z programu HGW w temacie tramwajów:

Szybki tramwaj

Bardzo widoczna jest potrzeba modernizacji systemu tramwajowego. Po Warszawie dotąd nie jeździ ani jeden niskopodłogowy tramwaj.

W systemie tramwajowym tkwią ogromne rezerwy skrócenia czasu przejazdu. Wystarczy wprowadzić, wzorem Krakowa czy Wrocławia, stosowną sygnalizację

W ciągu najbliższych dwóch kadencji możliwa jest kompleksowa modernizacja taboru i rozbudowa infrastruktury poprzez:

Zakup ok. 200 nowych tramwajów. Jest to szczególnie palący problem, gdyż w ciągu 4 lat nie trafił do Warszawy ani jeden nowy tramwaj, a 1/3 obecnie kursujących składów nadaje się do natychmiastowej wymiany.

Modernizację sześciu tras i uczynienie ich liniami szybkiego tramwaju:

* korytarz Jana Pawła II od pętli Piaski do pętli Marynarska

* korytarz al. Jerozolimskich od pętli Banacha do pętli Grochów (rozpoczęta przebudowa)

* korytarz al. Solidarności od pętli Stalowa do pętli Górczewska

* korytarz Targowej od pętli Wiatraczna do osiedla Bródno

* Grójecka od Okęcia do Banacha - Puławska od Wyścigów do pl. Konstytucji

Budowę nowych linii szybkiego tramwaju:

* Żerań FSO-Nowodwory-Winnica
* Bemowo-Jelonki-Kasprzaka
* od Centrum w kierunku Wilanowa, Targówka i Gocławia

Jaform pisze...

a co do tego pyłu: przecież to wina poprzedniej ekipy rządzącej!! w kulki se lecicie? sysko na nasom hanie?! mordercy!! :D

Anonimowy pisze...

Dzisiaj można zweryfikować kto miał rację Siemens czy ZDM czy firma chciała zbyt wiele za skrzyżowania które wszystkie nadają się do remontu a słupki od sygnalizacji przewracają się same?

Jak okazuje się nie ...

Proszę popatrzeć na stronach ZDM jaki jest zaplanowany budżet na dziś dzień. Wyższy od ceny Siemensa o parę milionów.

Prawda jest taka.że ZDM pradopodomnie nie chiał budować dalej systemu dopóki nie zobaczy jak będzie działać ten kótry zbuduje Siemens.

Anonimowy pisze...

Dzisiaj można zweryfikować kto miał rację Siemens czy ZDM czy firma chciała zbyt wiele za skrzyżowania które wszystkie nadają się do remontu a słupki od sygnalizacji przewracają się same?

Jak okazuje się nie ...

Proszę popatrzeć na stronach ZDM jaki jest zaplanowany budżet na dziś dzień. Wyższy od ceny Siemensa o parę milionów.

Prawda jest taka.że ZDM pradopodomnie nie chiał budować dalej systemu dopóki nie zobaczy jak będzie działać ten kótry zbuduje Siemens.

Anonimowy pisze...

Dzisiaj można zweryfikować kto miał rację Siemens czy ZDM czy firma chciała zbyt wiele za skrzyżowania które wszystkie nadają się do remontu a słupki od sygnalizacji przewracają się same?

Jak okazuje się nie ...

Proszę popatrzeć na stronach ZDM jaki jest zaplanowany budżet na dziś dzień. Wyższy od ceny Siemensa o parę milionów.

Prawda jest taka.że ZDM pradopodomnie nie chiał budować dalej systemu dopóki nie zobaczy jak będzie działać ten kótry zbuduje Siemens.

Prześlij komentarz

Uwaga: Komentarze nie są moderowane (poza wyjątkowymi przypadkami), ale proszę pamiętać, że każdy bierze odpowiedzialność za treść swoich wpisów.