26 paź 2010

Hania-Samosia, czyli nieprawdy HGW w sprawie Centrum Nauki Kopernik.

W dzisiejszym wywiadzie dla Gazety Stołecznej Prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz mówiąc o budowie Centrum Nauki Kopernik, stwierdziła, że to jej ekipa zrealizowała cały projekt.
Cytat z wywiadu:
(...) GS: Na przykład jakie?

HGW: - "Paweł Piskorski wybudował mosty". Owszem, tyle że to poprzedni prezydent te inwestycje gruntownie przygotował. Hanna Gronkiewicz-Waltz zostawi po sobie skończoną pierwszą linię metra z węzłem Młociny, most Północny czy Centrum Nauki "Kopernik". Choć to nie ja Centrum wymyśliłam ani nie Lech Kaczyński. To było marzenie prof. Turskiego.

GS: ...które spełnił Lech Kaczyński.

HGW: - Tak, Lech Kaczyński zainicjował proces przygotowań, ale przetarg na budowę ogłosiłam ja, moja ekipa ten projekt w całości zrealizowała. Koncepcji i projektów można mieć dużo, ale zawsze trudniejsza jest umiejętność wprowadzania ich w życie. Symbole niemocy z czasów PiS ja popchnęłam do przodu, na przykład rozpoczęłam budowę Muzeum Historii Polskich Żydów.
Źródło: Link do strony.

To nieprawda, że CNK zostało zrealizowane w całości przez ekipę Pani Prezydent. Po pierwsze, dlatego, że duża ilość pracy została wykonana przed przyjściem Hanny Gronkiewicz-Waltz do Ratusza i nie było to tylko zainicjowanie procesu przygtowań.

Wystarczy spojrzeć na kalendarium projektu ze strony Centrum do 2007 r.:
  • początek 2004 - powołanie przez Prezydenta Warszawy Lecha Kaczyńskiego Zespołu ds. Centrum Nauki, początek prac nad projektem
  • czerwiec 2005 - podpisanie Umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury pn. Centrum Nauki Kopernik przez prezydenta m.st. Warszawy, ministra nauki i informatyzacji oraz ministra edukacji narodowej i sportu
  • grudzień 2005 - rozstrzygnięcie międzynarodowego konkursu na projekt architektoniczny budynku Centrum Nauki Kopernik – wygrała go firma RAr-2 Laboratorium Architektury z Rudy Śląskiej
  • maj 2006 - przyjęcie przez Radę Ministrów Programu Wieloletniego pn. Ekspozycja Centrum Nauki Kopernik
  • czerwiec 2006 - premiera wystawy objazdowej Eksperymentuj!
  • lipiec 2006 - rejestracja instytucji kultury pod nazwą Centrum Nauki Kopernik
  • listopad 2006 - rozstrzygnięcie przetargu na dwa działy wystawy stałej: Świat w ruchu oraz Człowiek i środowisko (wygrało konsorcjum firm holenderskich Bruns i NorthernLight)
Źródło: Link do strony.

Do końca 2006 r. była instytucja, porozumienie z ministerstwami, był gotowy projekt architektoniczny, rozstrzygnięcie przetargu na wystawy. Zapewniono również finansowanie tej inwestycji, które później, tak jak większość inwestycji, trzeba było w tej kadencji zwiększyć ze względu na wyższe oferty. Po 2006 nie zmieniła się również ekipa w CNK.

Co do roli ś.p. Lecha Kaczyńskiego to znowu należy przypomnieć:
Centrum Nauki "Kopernik" to będzie inwestycja, która zrewolucjonizuje polską edukację - przekonuje profesor Łukasz Turski.

(...) Centrum stało się marzeniem prof. Łukasza Turskiego od chwili, kiedy w latach 70. po raz pierwszy zobaczył taką instytucję w USA. - Ale wtedy nie mogłem w Polsce nawet marzyć o kolorowym papierze toaletowym - dowcipkuje fizyk. - A co dopiero o takim Centrum!

Po rewolucji w 1990 roku próbowałem rozmawiać o tym ze wszystkimi władzami Warszawy. Uważnie wysłuchał mnie dopiero Lech Kaczyński.

Może to dziś zabrzmi jak bajka, ale w efekcie do jednego stołu zasiedli politycy przeciwnych sobie opcji, by podpisać decyzję o powstaniu tego miejsca.

W ten sposób profesor Turski wspomina rok 2004, kiedy to ówczesny minister nauki prof. Michał Kleiber, minister edukacji Krystyna Łybacka i prezydent RP Lech Kaczyński, wówczas głowa stołecznego ratusza, postawili milowy krok w kierunku popularyzacji nauki w Polsce.
Źródło: Iza Michalewicz, Piaskownica Nobla, Polska The Times, link do strony.

Tak, za kadencji Pani Prezydent udało się wybudować CNK, ale to nie znaczy, że może sobie ona przypisywać wszystkie zasługi za realizację tego projektu.

Rozumiem, że niechęć do ś.p. Lecha Kaczyńskiego nie zmalała u Pani Prezydent wraz ze śmiercią Pana Prezydenta i z tego wynikają te komentarze, ale przynajmniej warto pamiętać o faktach.



Jest taka Zosia,
Nazwano ją Zosia-Samosia,
Bo wszystko “Sama! Sama! Sama!”
Ważna mi dama!
Wszystko sama lepiej wie,
wszystko sama robić chce,

Zjadła wszystkie rozumy,
Więc co jej po rozumie?
Uczyć się nie chce – bo po co,
Gdy sama wszystko umie?

Kto by się tam uczył, pytał,
Dowiadywał się i czytał,
Kto by sobie głowę łamał,
Kiedy mogę sama, sama!
- Toś ty taka mądra dama?
A kto głupi jest!
- Ja sama


Fragment “Zosia – Samosia” Julian Tuwim

15 komentarzy:

Anonimowy pisze...

pretm dlaczego nie napiszesz, że HGW otrzymała po 3 latach przetrzymywania przez Lecha Kaczyńskiego francuską legię honorową?przecież kreujesz się na obiektywnego blogera.

Anonimowy pisze...

o tej Legii Honorowej poczytać można wszędzie, o faktach, które zestawia Bloger - mało gdzie.

pretm pisze...

przecież kreujesz się na obiektywnego blogera.

Ostrzegam, że pretensje w stylu "ach jaki ty jesteś nieobiektywny" nie robią na mnie wrażenia.

Jeżeli chcesz wskazać, że gdzieś napisałem nieprawdę, proszę bardzo. Ale to ja wybieram tematy o których piszę.

Anonimowy pisze...

Dlaczego skończyłeś na listopadzie 2006? Rok później, a więc w tej kadencji, został ogłoszony przetarg, w lipcu 2008 rozpoczęła się budowa a w tym roku zakończyła. I to zostało powiedziane w tym wywiadzie...przypomnę cytat bo masz chyba problemy z czytaniem ze zrozumieniem: "Tak, Lech Kaczyński zainicjował proces przygotowań, ale przetarg na budowę ogłosiłam ja, moja ekipa ten projekt w całości zrealizowała."
Poza tym pomijasz jeszcze: grudzień 2007 - rozstrzygnięcie przetargu na dział wystawy stałej Korzenie cywilizacji, październik 2008 – rozstrzygnięcie przetargu na projekt i wykonanie części wystawy stałej – Strefy światła, listopad 2008 – rozstrzygnięcie przetargu na projekt i wykonanie Galerii dla młodzieży.

Anonimowy pisze...

i bardzo dobrze Panie Blogger! to mi się podoba, Twoja strona i tak ma być! Najważniejsze to mieć własne zdanie a do tego jak się kogoś uświadamia to jeszcze lepiej!!!

pretm pisze...

Dlaczego skończyłeś na listopadzie 2006?

I to ja mam problemy z czytaniem ze zrozumieniem? Napisałem:

"... duża ilość pracy została wykonana przed przyjściem Hanny Gronkiewicz-Waltz do Ratusza i nie było to tylko zainicjowanie procesu przygotowań. Wystarczy spojrzeć na kalendarium projektu ze strony Centrum do 2007 r."

co chyba wyraźnie tłumaczy pokazanie kalendarium do 2007.

To ja poproszę o wytłumaczenie jak inaczej należy rozumieć "moja ekipa ten projekt w całości zrealizowała".

Anonimowy pisze...

ja rozumiem to tak, że za tej kadencji obiekt powstał i będzie otwarty...a jak inaczej można rozumieć te słowa. przecież wyraźnie stwierdza że lech kaczyński projekt zainicjował. nie wiem o co się pienisz...

Anonimowy pisze...

Centrum Nauki "Kopernik" to nic!
Najbardziej kuriozalny z przytoczonego fragmentu wywiadu jest akapit o Muzeum Historii Żydów Polskich.
To już nawet nie jest śmieszne, to jest jakaś opera buffo...

Anonimowy pisze...

Bardzo dobrze, że HGW to zrobiła... jednak co manager to manager!

Anonimowy pisze...

Fakt. Umiejętności kręcenia lodów nie można jej odmawiać. O szopce z Legią Honorową nie wspomnę, ja pozwolę sobie mieć inny pogląd na zasadność przyznania jej tego zaszczytnego wyróżnienia.

pretm pisze...

Najbardziej kuriozalny z przytoczonego fragmentu wywiadu jest akapit o Muzeum Historii Żydów Polskich.

Tak, tu też już był projekt i instytucja przed przyjściem HGW do Ratusza.

pretm pisze...

ja rozumiem to tak, że za tej kadencji obiekt powstał i będzie otwarty...a jak inaczej można rozumieć te słowa

"całość projektu" odnosi się też do jego przygotowania, oraz do budowy.

Anonimowy pisze...

Jaka Zosia - Samosia? Raczej Kozucha-Kłamczucha.

lupus71 pisze...

Przypomnę tylko, że Bufetowa próbowała storpedować ten projekt chyba w 2006 roku i wybudować tam co innego. Zresztą można to znaleźć w archiwum tego bloga.

Pamiętam moją rozmowę na ten temat z prof. Turskim. Był wściekły, ale powiedział, że sobie z tym poradzi.

pretm pisze...

@lupus71

Masz jakikolwiek cytat z HGW w tym temacie?

Prześlij komentarz

Uwaga: Komentarze nie są moderowane (poza wyjątkowymi przypadkami), ale proszę pamiętać, że każdy bierze odpowiedzialność za treść swoich wpisów.